'Gratis proefpakket is niet altijd voordelig'
Gratis proefpakketten voor bijvoorbeeld afslankpillen, scheermestjes of superfoods zijn vaak niet zo voordelig als ze in eerste instantie lijken. Om consumenten hiervan bewust te maken is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een voorlichtingscampagne gestart.
Via advertenties op social media, websites of op straat worden consumenten door bedrijven benaderd om 'gratis' kennis te maken met hun producten of diensten. Volgens ACM zitten consumenten na het instemmen met een gratis proefzending vaak ongewild vast aan 'vervolgzendingen' waarvoor soms honderden euro's moeten worden betaald.
De wet zegt echter dat consumenten niet hoeven te betalen als ze niet expliciet met betaalde vervolgzendingen akkoord zijn gegaan.
Consumenten kunnen vanaf vandaag via consumentenloket Consuwijzer hulp krijgen bij het beoordelen of zij wel echt ingestemd hebben met betaalde vervolgzendingen en of zij deze moeten betalen. Daarnaast stelt de ACM verscherpt toezicht in.
Bij Consuwijzer komen maandelijks zo'n tweehonderd meldingen binnen over dergelijke vervolgzendingen. "Wanneer consumenten niet meer betalen voor ongevraagde vervolgzendingen stoppen bedrijven vanzelf met deze oneerlijke praktijken", aldus bestuurder Anita Vegter van ACM.
Bron: nu.nl
Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.
Het is een goed blad, met veel info vooral voor mensen op leeftijd.
Geen blad voor de jonge generatie.
Stop nu met dit blad ,omdat ik wat anders wil.
Mooie organisatie
Is al voor de derde keer niet bezorgd
Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.