'Gratis proefpakket is niet altijd voordelig'

Gratis proefpakketten voor bijvoorbeeld afslankpillen, scheermestjes of superfoods zijn vaak niet zo voordelig als ze in eerste instantie lijken. Om consumenten hiervan bewust te maken is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een voorlichtingscampagne gestart.

Via advertenties op social media, websites of op straat worden consumenten door bedrijven benaderd om 'gratis' kennis te maken met hun producten of diensten. Volgens ACM zitten consumenten na het instemmen met een gratis proefzending vaak ongewild vast aan 'vervolgzendingen' waarvoor soms honderden euro's moeten worden betaald.

De wet zegt echter dat consumenten niet hoeven te betalen als ze niet expliciet met betaalde vervolgzendingen akkoord zijn gegaan.

Consumenten kunnen vanaf vandaag via consumentenloket Consuwijzer hulp krijgen bij het beoordelen of zij wel echt ingestemd hebben met betaalde vervolgzendingen en of zij deze moeten betalen. Daarnaast stelt de ACM verscherpt toezicht in.

Bij Consuwijzer komen maandelijks zo'n tweehonderd meldingen binnen over dergelijke vervolgzendingen. "Wanneer consumenten niet meer betalen voor ongevraagde vervolgzendingen stoppen bedrijven vanzelf met deze oneerlijke praktijken", aldus bestuurder Anita Vegter van ACM.

Bron: nu.nl

Laatste 3 opzegreacties

Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.

a.s.r. Autoverzekering

Top service!

PANNA!

Ik lees ze niet meer

Beet

super leuk blad,altijd met veel plezier gelezen

Hoe werkt abonnementenopzeggen.nl

Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.

  • Invullen
  • Printen
  • Verzenden

Wij gebruiken cookies op onze website omdat dit noodzakelijk is voor onze dienstverlening. Daarnaast willen we je op basis van jouw gebruik van de website gerichte advertenties kunnen laten zien binnen Google Search. Als je voor dit laatste toestemming geeft, klik dan hiernaast op ‘Akkoord’. Meer weten? Lees ons Cookie Statement Akkoord