Einde  van reclame op Youtube?

Je favoriete filmpjes kijken en niet overspoeld worden door een tsunami aan reclame? Dat kan binnenkort voor 10 dollar per maand. YouTube komt met een betaalde abonneeservice waarbij de gebruiker geen advertenties meer krijgt voorgeschoteld bij originele content. Abonnees lijken ook toegang te krijgen tot exclusieve content. En ze krijgen de mogelijkheid om video’s op te slaan, zodat ze deze ook offline af kunnen spelen.

YouTube heeft zijn partners laten weten dat dit abonnement eraan zit te komen. De nieuwe service leidt ook tot nieuwe voorwaarden voor de inkomstenverdeling. Onder de huidige voorwaarden krijgen de leden van het YouTube Partner Program 55 procent van de inkomsten. Dit percentage blijft hetzelfde, alleen zijn de inkomsten nu afkomstig uit het abonnementsgeld. Via een verdeelsleutel gebaseerd op content consumptie krijgt elke partner zijn deel. Partners krijgen daarnaast ook de mogelijkheid om de eigen content alleen toegankelijk te maken voor abonnees. De nieuwe voorwaarden gaan halverwege juni in.

 

Een veranderende wereld

YouTube geeft met deze stap aan dat het huidige verdienmodel, enkel gebaseerd op advertenties, niet meer de beste langetermijnoptie is. Concurrentie van Facebook en de opkomst van betaaldiensten zoals Spotify en Netflix lijken hier een belangrijke rol bij te spelen. Het is geen geheim dat YouTube wil gaan concurreren met Netflix.

De plannen lijken terug te voeren op de inkomsten van YouTube. Ook al heeft de dienst meer dan een miljard gebruikers en een omzet van vier miljard dollar in 2014, toch maakt YouTube volgens The Wall Street Journal nog steeds geen winst. Het aanbieden van een betaalde abonnementservice heeft als voordeel dat maandelijks een gegarandeerd bedrag aan abonnementsgeld binnenkomt.

Behalve de concurrentie van Facebook, Netflix en Spotify lijkt er nog een andere reden achter de plannen van YouTube te zitten. Gebruikers tolereren de dagelijkse stortvloed aan reclame waarmee ze worden geconfronteerd steeds minder. Dat blijkt duidelijk uit de sterk groeiende populariteit van AdBlock Plus en vergelijkbare advertentieblokkerende software.  

Advertentieblokkers zijn veel online adverteerders een doorn in het oog. Momenteel gebruiken meer dan 140 miljoen mensen dergelijke software en dit aantal groeit sterk. Op termijn zal dit resulteren in een aanzienlijke daling van inkomsten uit online advertenties. Dit geldt ook voor YouTube waar nu al een derde deel van de gebruikers advertenties blokkeert. Dat is een aanzienlijke aanslag op de inkomsten van de site. De advertentievrije betaalservice lijkt daarmee, naast het voeren van rechtszaken, dan ook deel te zijn van de toekomststrategie van Google. Het betaalde abonnement heeft ook voordelen voor de mensen die content creëren. Zij krijgen voortaan hoe dan ook betaald, of advertenties nu geblokkeerd worden of niet.

 

Kans van slagen

Gaat YouTube helemaal achter een betaalmuur verdwijnen? Dat is onwaarschijnlijk. De aantrekkingskracht en succes van YouTube zijn hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat de diensten gratis worden aangeboden. YouTube kan het zich niet veroorloven om het merendeel van zijn gebruikers van zich te vervreemden. Mensen zijn gewend aan het idee dat ze niet hoeven te betalen voor YouTube. Een deel neemt de advertenties daarbij op de koop toe. Advertentie-inkomsten zullen dan ook een groot deel blijven vormen van de omzet. Met het toevoegen van de abonnementservice aan het gratis aanbod gaat YouTube mee met de trends en spreidt het zijn kansen.

In het verleden leverden pogingen van YouTube voor het aanbieden van betaalde content slechts marginale successen op. Nu lijkt het, mede doordat diensten als Spotify en Netflix gemeengoed zijn geworden, een reële kans van slagen te hebben. Mensen zijn gewend aan het idee en eerder bereid te betalen voor waardevolle content zonder advertenties. Het succes van de abonnementen zal dan ook voor een belangrijk deel afhangen van het creëren en aanbieden van originele en waardevolle content.

Laatste 3 opzegreacties

Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.

De Telegraaf

De krant wordt me te duur.

BN / De Stem

Prima krant-dagelijks uitkijkmoment

Tina

Geen opmerkingen, blijft een super leuk blad

Hoe werkt abonnementenopzeggen.nl

Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.

  • Invullen
  • Printen
  • Verzenden

Cookies helpen ons bij het leveren van onze diensten. Door gebruik te maken van onze diensten, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer informatie OK