Waarom blijven we met beschadigde smartphones rondlopen?

Net wanneer je even niet oplet gebeurt het; je laat je telefoon vallen en ineens zit er een gigantische ster in. Of na maanden intensief gebruik, doet ineens dat ene knopje het niet meer. Zon gebrek is vervelend, maar voor velen vaak geen reden om een smartphone niet meer te gebruiken. In een vriendengroep van vijf smartphonebezitters, zou er minstens eentje moeten rondlopen met een beschadigde telefoon, zegt onderzoeksbureau Multiscope.

De meest voorkomende schade is een kapot scherm, een snel leeglopende batterij of knoppen en schuifjes die stuk zijn. Multiscope claimt dat uit onderzoek is gebleken dat bijna één op de tien Nederlanders een beschadigd beeldscherm heeft.

In de afgelopen drie jaar heeft ongeveer een kwart van de ondervraagden serieuze schade gehad aan een smartphone. Vier op de tien mensen besloot daar niets aan te doen met als simpele reden: het toestel is nog gewoon te gebruiken. Vermoedelijk is dat omdat jongeren de reparatiekosten te hoog vinden, zegt Bart Roozen van het onderzoeksbureau. “Het vervangen van een scherm kan bijvoorbeeld al snel honderd tot tweehonderd euro kosten. Ook het zicht op het einde van een abonnement en dus het uitzoeken van een nieuwe mobiel kan meespelen.”

Verzekeren of niet?

De Consumentenbond oordeelde vorig jaar dat maar 9 van de 22 verzekeringen een voldoende scoren als het gaat om het dekken van kapotte mobieltjes. Een premie kost de verzekerde jaarlijks tussen 50 en 200 euro en dan is er ook een eigen risico van vaak tientallen euro’s. De voorwaarden van dekking verschillen en een leentoestel is niet standaard inbegrepen.

Heeft het dan nog wel zin om je telefoon te verzekeren? “Je moet er kritisch naar kijken”, stelt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Vaak adviseren telefoonverkopers je nogal dwingend een verzekering af te sluiten voor je splinternieuwe smartphone. “Toch moet je juist de tijd nemen om naar de voorwaarden en de prijs van de verzekering te kijken en je af te vragen of je het echt wel nodig hebt.”

Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe smartphone hebt gekocht en twijfelt over een verzekering?

1. Je mobieltje heeft garantie. Als de telefoon uit zichzelf kapot gaat, dan kan je de telefoon gewoon terugsturen naar de verkopen of fabrikant. De fabrieksgarantie varieert wel per merk: zo heb je bij Apple 12 maanden garantie en bij Samsung heb je zelfs recht op 24 maanden garantie na aankoop van je mobiel.

2. Je bent (misschien) al verzekerd. Misschien heb je wel geen speciale smartphoneverzekering nodig, omdat je al verzekerd bent. Heb je al een all-risk inboedelverzekering en laat je je mobieltje binnenshuis vallen, dan wordt dat vergoed. De inboedelverzekering kan je ook uitbreiden met buitenshuisdekking. Daarmee is je smartphone ook buiten je huis gedekt voor schade, diefstal en soms zelfs voor verlies. Als je in het buitenland bent en je hebt een reisverzekering, dan wordt verlies, diefstal of schade sowieso door de verzekering gedekt.

3. Je moet de voorwaarden checken. Knijp je ogen samen en lees de kleine lettertjes. Want er zijn grote verschillen tussen de verzekeringen. Als er staat dat je gedekt bent voor diefstal, hoeft dat nog niet te rekenen dat je ook safe bent wanneer je smartphone uit je broekzak wordt gestolen. Dan kan bijvoorbeeld alleen diefstal uit een auto worden gedekt. Ook als je je telefoon verliest wordt dit niet door elke verzekeraar vergoed.

Bron: nos.nl

Laatste 3 opzegreacties

Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.

a.s.r. Autoverzekering

Top service!

PANNA!

Ik lees ze niet meer

Beet

super leuk blad,altijd met veel plezier gelezen

Hoe werkt abonnementenopzeggen.nl

Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.

  • Invullen
  • Printen
  • Verzenden

Wij gebruiken cookies op onze website omdat dit noodzakelijk is voor onze dienstverlening. Daarnaast willen we je op basis van jouw gebruik van de website gerichte advertenties kunnen laten zien binnen Google Search. Als je voor dit laatste toestemming geeft, klik dan hiernaast op ‘Akkoord’. Meer weten? Lees ons Cookie Statement Akkoord