'ASR schikte in geheim met groep woekerpolishouders'

Verzekeraar ASR zou met bepaalde klanten met een woekerpolis in het geheim een schikking hebben getroffen. Dat meldt EenVandaag woensdag op basis van documenten die de actualiteitenrubriek in handen heeft.



Deze klanten kregen vanwege de schikking in sommige gevallen duizenden euro's meer dan andere gedupeerden. Ze hebben voor geheimhouding getekend.

Het gaat om klanten die via SRK Rechtsbijstand een klacht tegen ASR hebben ingediend. Eind 2012 is SRK namens zestig gedupeerden een proefprocedure begonnen.

In eerste instantie wilde ASR niet schikken, maar eind 2013 bond de verzekeraar toch in. Voorwaarde voor de schikking was dat die “onder strikte geheimhouding” getroffen zou worden.

Paar honderd dossiers

Het is onduidelijk met hoeveel klanten er uiteindelijk is geschikt. VolgensEenVandaag wil ASR alleen zeggen dat het om “een paar honderd” dossiers gaat.

ASR stelt dat er “in bijzondere gevallen” aanvullende regelingen getroffen kunnen worden. Waarom het in dit geval is gebeurd, wil de verzekeraar niet zeggen.

Volgens ASR is er bij de schikking rekening gehouden met de specifieke omstandigheden en de financiële situatie van de klanten. De verzekeraar heeft hen naar eigen zeggen verzocht terughoudend te zijn met het delen van informatie, om geen onrealistische verwachtingen te wekken bij andere gedupeerden.

Rechtsongelijkheid

De Consumentenbond zegt tegen de actualiteitenrubriek dat ASR daarmee de rechtsongelijkheid vergroot. De bond wil dan ook dat de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem ingrijpt. Ook claimstichting Wakkerpolis reageert verontwaardigd op de schikking.

De organisaties vragen ASR om een redelijke vergoeding voor alle gedupeerden. "Als het moet, stappen we naar de rechter", stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Oppositiepartijen CDA, SP en D66 vragen Dijsselbloem om opheldering.

ASR heeft in totaal ongeveer 1,1 miljoen woekerpolissen verkocht. Deze financiële producten bleken hoge verborgen kosten te hebben, waardoor klanten werden benadeeld. Onder druk heeft ASR een compensatieregeling opgezet, maar daarmee wordt maar een deel van de schade vergoed.

Eerder bleek dat verzekeraar NN een vergelijkbare regeling heeft getroffen. Nationale-Nederlanden zou aan enkele duizenden politieagenten een hogere vergoeding hebben betaald dan aan andere klanten.

Bron: nu.nl

Laatste 3 opzegreacties

Lees de ervaringen van andere bezoekers met opgezegde abonnementen.

Vriendenloterij

Doe al een paar jaar mee nooit een prijs gewonnen

Ziggo vaste telefonie

ik gebruik mijn vaste telefoonaansluiting nooit

Leeuwarder Courant

Op sluwe wijze wil het LC dat ik een heel jaar abonnementsgeld betaal. Terwijl ik het amper lees. Waardeloos!

Ze reageren vlot op emails maar werken niet mee mee.

Ik vind dit niet bij de Leeuwarder Courant passen.

Hoe werkt abonnementenopzeggen.nl

Gratis en gemakkelijk uw abonnementen opzeggen.

  • Invullen
  • Printen
  • Verzenden

Wij gebruiken cookies op onze website omdat dit noodzakelijk is voor onze dienstverlening. Daarnaast willen we je op basis van jouw gebruik van de website gerichte advertenties kunnen laten zien binnen Google Search. Als je voor dit laatste toestemming geeft, klik dan hiernaast op ‘Akkoord’. Meer weten? Lees ons Cookie Statement Akkoord